Projecte de convivència

Projecte de convivència

Projecte de convivència

El nostre Projecte de Convivència fa possible que tothom que estigui relacionat en la formació dels nens i nenes conegui les activitats que es realitzen al nostre centre educatiu, per tal de treballar en el mateix sentit i reforçar des de l’escola i la família l’aprenentatge dels alumnes, la maduresa de la seva personalitat així com afavorir la detecció de qualsevol conflicte per tal de resoldre’l.

És un document viu que es manté ferm i inamovible en la seva base però que es pot modificar i/o ampliar en funció de la normativa vigent i de tot allò que ajudi a assolir el seu objectiu principal.

Som conscients que el conflicte és inevitable i forma part de les relacions socials. Cal afrontar cada conflicte des de la singularitat, evitant les generalitzacions i a partir de la gestió positiva dels conflictes. Aquests són els fonaments d’una escola inclusiva i d’una educació intercultural que han de contribuir a garantir la igualtat i a respectar la diversitat en una societat més cohesionada i menys excloent.

Els valors que defineixen la nostra escola són:

- la cohesió social a través del diàleg i el respecte a les opinions dels altres;

- la tolerància i la integració, procurant que es sentin reconeguts i valorats;

- desenvolupar les capacitats del nostre alumnat, potenciant els valors fixats per tal d’aconseguir persones lliures, competents en la societat, respectuoses amb l’entorn, tolerants, autònomes, autocrítiques i responsables

- que els nostres alumnes siguin autònoms, responsables i respectuosos amb sí mateixos, amb les altres persones i amb l’entorn, capaços de resoldre els conflictes

- que el nostre alumnat sigui competent socialment i capaç de resoldre els conflictes de forma eficaç

- desenvolupar les capacitats de l’autoestima, la responsabilitat, la cooperació i l’autonomia

- el respecte vers un mateix, l’altre i l’entorn, reconeixent l’autoritat dels adults, tant de mestres com de pares i mares

- l’aplicació del sentit comú davant qualsevol situació

- la inclusió, la tolerància, l’ajuda entre iguals i la cooperació amb la resta de grup

- el diàleg com a mitjà per comunicar-nos i aconseguir exposar les nostres idees.

Tal i com es defineix a les NOFC, a l´escola distingim entre conflictes i alteracions lleus, greus i molt greus. Així mateix, els diferents conflictes tenen diferents repercussions, gradacions de responsabilitat, així com correccions i reparació del mal produït. En tot cas, seguirem el procediment establert al projecte.

Aquest document es basa en la normativa vigent que tot centre concertat per la Generalitat de Catalunya ha de contemplar i els principis que orienten l´acció a la bona convivencia:

a) El respecte dels drets i els deures que deriven de la Constitució, l’Estatut i la resta de legislació vigent.

b) La transmissió i la consolidació dels valors propis d’una societat democràtica: la llibertat personal, la responsabilitat, la solidaritat, el respecte i la igualtat.

c) La universalitat i l’equitat com a garantia d’igualtat d’oportunitats i la integració de tots els col·lectius.

d) El pluralisme.

e) La inclusió escolar i la cohesió social.

f) La qualitat de l’educació, que possibilita l’assoliment de les competències bàsiques i la consecució de l’excel·lència, en un context d’equitat.

g) El conreu del coneixement de Catalunya i l’arrelament dels alumnes al país, i el respecte a la convivència.

h) El respecte i el coneixement del propi cos.

i) El foment de la pau i el respecte dels drets humans.

j) El respecte i la preservació del medi ambient i el gaudir respectuós i responsable dels recursos naturals i del paisatge.

k) El foment de l’emprenedoria.

l) La coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes.

m) L’afavoriment de l’educació més enllà de l’escola.

n) L’educació al llarg de la vida.

o) L’exclusió de qualsevol mena de proselitisme o adoctrinament.

El Projecte de convivència té com a missió contribuir a l’èxit personal, acadèmic, social i laboral de tot l’alumnat. Els seus objectius són els següents:

• Potenciar l’equitat educativa i el respecte a la diversitat.

• Ajudar a cada alumne/a a relacionar-se amb ell mateix, amb els altres i amb el món.

• Promoure la implicació i el compromís de tots els agents educatius en la millora de la convivència en el centre i l'entorn.

• Garantir una aplicació ferma i flexible de les normes.

• Fomentar la cultura de mediació com a eina bàsica en la gestió del conflicte.

• Contribuir a una cultura de la pau i la no violència, juntament amb els valors que fan possible preservar i enriquir la vida de totes les persones.

Les accions més rellevants que es desenvolupen al nostre centre en relació amb la promoció de la bona convivència són:

- Acollir totes les persones que entren a l’escola: alumnat famílies, professorat, personal de l’escola.

- Promoure la interrelació i empatia de l’alumnat de les diferents etapes educatives.

- Prevenir els conflictes.

- Detectar conflictes.

- Gestionar conflictes amb voluntat d´entesa i resolució.

- Formar a cada membre de la comunitat escolar segons el seu rol.

El nostre projecte de convivència busca facilitar la gestió diària de la comunitat educativa. La Generalitat de Catalunya ofereix uns protocols que serveixen com a base per a aquesta gestió en qualsevol marc escolar. Aquest serà sempre el nostre referent en cas d´actuació. Tot i així, el nostre protocol recull el contingut de les accions que caldrà portar a terme amb la intenció que sigui d’utilitat per a tota la comunitat escolar. Totes les formes de violència constitueixen una violació dels drets fonamentals i cal aplicar totes les mesures necessàries per eradicar aquestes situacions d’abús.

Aquest protocol ha de servir per prevenir, detectar i donar resposta a qualsevol conducta d’assetjament que tingués lloc a l’escola, i per aclarir els models d’actuació i les competències de cada una de les persones que detectin aquestes situacions dins de l’àmbit escolar. Les fases del protocol seran:

Fase 1. Informació del cas Fase 2. Anàlisi de la informació i mesures a adoptar Fase 3. Pla de treball

Es farà un seguiment, aíxí com una valoració, anàlisi i recull de propostes i recomanacions del nostre projecte de convivencia per part de la comissió corresponent per tal de mantenir-lo actualitzat.